dear sahabat2 :)

Wednesday, December 8, 2010

Bila kita rasa Marah...

Hidup ni perlu bersabar..kalau tak bersabar memang cepat nak marah2 maki2 kutuk2..bila kita marah mesti rasa berserabut, benci, geram, menyampah..semua perasaan bercampur kan..kan..yang paling bahaye sekali time kite marah ni ha..ni ha..ape? ni la..smbil mnunding jari ke LIDAH..haha,,x dapat dinafikan kalau tengah marah mmg mulut ni susah sangat nak kawal..nak mecarut je kadang2,,kadang2 kata - kata yang kita keluarkan waktu marah tu mungkin akan menyakitkan hati orang lain tanpa kita sedari..ye la ..tyme marah kan tak fedulik hape hape pon.. ahahha

Imam Ghazali = ' Apa yang paling tajam sekali di dunia ini? '
Murid- Murid dengan serentak menjawab = ' Pedang '
Imam Ghazali = ' Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri ' 

lihat! terbukti..lidah ni lebih bahaya dan lebih tajam drpd pedang.jadi macammana agaknye nak kawal perasaan marah ni?
kalau saya, bila saya marah saya menangis..bila saya nangis tu mostly time saya marah je..lepas nangis saya tido..lepas bangun dah tak ingat apa2..hahaha

 tapi kite semua lain2..ada cara yg tersendiri nak hilangkan marah..yang pastinya elakkanlah mencarut, memaki, mengutuk apa semua..
ada cara yang kawan saya bagi, dia kata
" SABAR banyak2.. marah ni api, bila kite marah, syaitan lagi galak hasut kita, so ambillah wuduk..sbb  api lawan air, api padam..hehe..nak lagi tenang kita solat sunat.. insyaAllah.. akan lebih tenang dan berkurang rasa marah..:)"
rasanya itu sahaja perkongsian untuk hari ini. .jangan marah2 ya..kalau marah susah untuk kita fikir rasional,,so tenangkan diri, tarik nafas panjang2..hela nafas perlahan lahan..sabar dan sentiasa ingat Allah..sekian wassalam.. 





No comments:

Post a Comment