dear sahabat2 :)

Saturday, December 11, 2010

BAngkitlah daripada kegagalan..!

               OOHH,, pernahkah kalian merasai kegagalan? gagal mendapatkan sesuatu yang kalian impikan? gagal mendapatkan apa yang kita terlalu harapkan? yaa..saya juga pernah..perit rasanya menghadapi kegagalan..hati bagaikan hancur berkecaii..putus asa..sedih..sungguh! saya akui.. susah untuk menghadapi sebuah kegagalan..

Ada sebuah kisah yang saya ingin kongsikan sebenarnya,,,,

ceritanya begini..
Ada seorang budak kelas  satu sekolah rendah yang langsung tak pandai membaca, padahal kawan kawan dia yang seusia dengannya semua dah pandai membaca dengan lancar. sewaktu kelas  4, cikgu cikgunya sepakat untuk membuangnya dari sekolah kerana prestasi nya yang tak pernah meningkat.. kemudian dia dihantarkan ke sekolah pemulihan..di sekolah pemulihan, ketidakmampuannya membaca dianggap disebabkan penglihatannya yang kurang sempurna, iaitu 20/20 sedangkan normalnya 6/6.. 

selepas itu, selama satu jam setiap hari, dia perlu mengikuti latihan mata yang tersangatlah membosankan. manakala dikelas sepuluh sekolah menengah dia telah gagal dan sekali lagi dikeluarkan..kemudian dia masuk kelas ulangan..(same mcm ulang balik tahun yg dia blajar tu la)..alhamdulillah..akhirnya dia lulus..berkat prestasi cemerlang dia dalam bola sepak, dia mendapat biasiswa di sebuah universiti. namun begitu, disebabkan result dia yg teruk dalam pelajaran, dia kehilangan biasiswa..! 

lihatlah,, bagaimana agaknya budak ni kat masa hadapan kalau hidupnya sentiasa menghadapi kegagalan yang bertubi tubi?

namun begitu, budak tu pandai menghiburkan dirinya dengan berimaginasi. ayahnya menggelarnya sebagai tukang cerita kerana dia pandai membuat cerita -cerita yang menghiburkan. sememangnya dia sangat lambat, lembab ketika mmbaca dan lemah hafalannya..tetapi imaginasinya sangat cepat dan kuat..dia  selalu meraih prestasi yang baik dalam bidang bola sepak dan lumba lari. tamat pengajiannya, dia terpaksa bekerja dalam bidang reka bentuk dalaman dan dekorasi milik keluarganya. stiap hari selepas selesai bekerja dia akan menghabiskan satu jam setiap malam untuk menaip cerita - cerita nya. pada tahun 1966, dia berjaya menjual naskah karyanya yang menjadi sebuah siri televisyen Adam 12.

sejak saat tu, dia menjadi penulis siri televisyen yang sangat digemari..dalam setiap cerita dia mesti ada paling tidak seorang tokoh yang aneh dan unik.lepas tu di telah membangnkan studo dia sendiri. pada tahun 2003 dia punya income lebih dari 1 ribu juta dolar amerika!dia adalah Stephen J.Cannel..daripada seorang yang selalu gagal..menjadi seorang yang berjaya..:)

sama jugalh macam Albert Einsten yang  dulu pernah di cap bodoh  dan tak lulus sekolah menegah, sebelum dicap orang yang paling pintar kat abad 20!..huhuuhhuu..

setiap orang ade kelebihan dia tersendiri..Allah tu Maha adil..

oleh sebab itu, jangan mudah putu asa andai kita gagal..tapi jadikanlah kegagalan tu sbg pembakar semangat kita..aja aja FIGHTING!,,heheee..ingatlah..ORANG yang paling berjaya bukannya orang yang tak pernah gagal ttp orang yang paling berjaya adalah orang yang BANGKIT dr kegagalan..:)

*sebenarnya tgah bedebar tggu result mggu dpan..persediaan mental b4 dpt result ni..hehhee

sekian..terima kasih..


No comments:

Post a Comment