dear sahabat2 :)

Monday, January 3, 2011

em..prolog kehidupan




melihat adik adik ke sekolah semalam, membuat saya mengimbau kembali peristiwa dahulu..baru sekarang terasa seronoknya zaman sekolah. Alhamdulillah , saya berjaya menamatkan zaman persekolahan dengan jayanya..syukur kehadhratMu ya Allah..sungguh saya tak pernah menyangka bisa hidup sejauh ini? saya  merupakan seorang yang berani tampil ke hadapan sewaktu zaman persekolahan. Macam2 pertandingan saya masuk, Saya tiada masalah untuk tampil dihadapan orang ramai..bersajak, berpantun, berpidato, koir, nasyid dan berbagai  lagi. TETAPI saya sebenarnya takut menghadapi diri sendiri, saya takut menghadapi kenyataan, saya takut untuk mebesar, saya takut dengan kedewasaan! ..saya tak pernah rasa saya dapat hidup lebih 18 tahun.. hahahaha..siapa sangka, sekarang dah 19 tahun tau..Allah mengetahui segala yg kita tak tahu.. MasyaAllah..sedikit demi sedikit, saya mulai merangkak mencari erti kehidupan yang sebenar.. ;) syukur ya Allah atas bimbingan mu..



saya pernah merasai 2 keadaan sekolah yang berbeza..sewaktu form 1 sehingga form3 saya bersekolah campur..lelaki ada, pompuan ada..dan form4 -5 saya di girl school..sejak dari kecil lagi saya ni ada sedikit kekeliruan identiti..hihi..mungkin sebab membesar bersama abang2 perangai saya agak kasar dan agak boyish. Saya suka bergaduh dengan lelaki. Teringat satu peristiwa ketika sekolah darjah 2..

sewaktu itu saya sedang bermain “sep2 tom2 jambatan sudah roboh”(permainan yg sgt femes di kalangan budak pompuan) bersama kawan2. Tiba2 ada seorang budak laki ni menggatal ngan kawan saya dan sibuk duk kacau kami main..kali pertama kedua dan ketiga dia kacau, saya masih boleh bersabar..kali ke 4 dan ke 5 saya warning dia! Kali ke 6 dia masih kacau lagi.. grrr sya da naik marah  lalu saya tumbuk hidung dia sekuat hati! Amek ko! Merah hidung..hahaha..menangis budak lelaki tu....sy sangat pantang kalau ada lelaki yg kacau kawan2 sy yg sememangnya heroin dikalangan kawan2 saya..;)hikhik*perasan

banyak lagi peristiwa lain..tapi biarlah ianya jadi kenangan semalam..rindu zaman budak2 lagi..ok, balik semula tentang perbezaan sekolah campur dan gurl school..sewaktu di sekolah campur saya sekali lagi mengalami masalah dengan kaum lelaki. Jangan tanya kenapa sebab itu adalah rahsia., saya cukup menyampah memandang kaum adam ni,,kalau jalan depan lelaki sy akan tunduk 90 degree ..hahaha..tp ni masalah tyme form 3 makin parah..waktu itulah saya berazam nak keluar dr sekolah tu dan saya nak masuk sekolah pompuan! Alhamdulillah, keputusan PMR agak cemerlang  dan sy mendapat tawaran SMS Seri Puteri!! Yeay..syukur..sangat2 bersyukur padaNya..

 

di SMS SERI PUTERI lah saya bina kembali keyakinan diri saya untuk berani menghadapi kenyataan kehidupan. Kalau di sekolah perempuan, kami agak bebas melakukan apa saja, tak payah control ayu, kalau ada lelaki pun hanya beberapa org guru, seorang waden dan abang2 dewan makan..seronok sangat hidup takda lelaki!! Kalau dulu jalan tunduk 90 degree, sekarang tak lagi..hehehe..banyak jenis perempuan saya dapat kenal. Ada orang ckp sekolah perempuan ada lesbian, bosan, x leh cuci mata.. hahaha..mana ada..;) tahukah anda, di sekolah sejenis anda akan lebih terpelihara? Tiada zina mata, zina hati, atau apa2 lah..belajar pun lebih fokus..takde la nak usha ke apa ke..hihi..anda setuju x?

Saya pernah dapat sebuah puisi dr seorang sahabat..aishh..sweetnya..;) banyak lagi..tapi tunjuk satu cukup lah..hihi..*jangan pk lain..saya straight tau






Semoga persahabatan kita kekal fatin fareeha mazli..

Sungguh Allah Maha pemberi nikmat, dan dia Maha mengetahui segala apa yang ditetapkan.. Alhamdulillah, saya dah pulih..pengalaman, dan kehidupan banyak memberi saya pengajaran..tiada lagi masalah2 tersebut..saya normal..sy sudah mula mengenal erti hidup walaupun masih merangkak..tiada lagi ketakutan kepada dunia...hanya buat mu yg Maha Esa..syukur, saya masih diberi peluang untuk terus hidup..ingatlah teman, jgn siakan peluang hidup kita yg masih ada ini dengan perkara yang sia2..;) 




4 comments:

  1. nasib baek la salsabila tak jadi tomboy kan...hehehe...

    ReplyDelete
  2. hahaha..alhamdulillah..ada sebab nape saya tak jadi tomboy..nnt saya cerita kat next post..;)

    ReplyDelete
  3. hahaha..bagus..terima kasih kak..;)

    ReplyDelete